پویشی در علوم انسانی، سال اول، شماره ویژه‌نامه، پیاپی 4، خرداد و تیر 1391، صفحات 4-

    شاگردان گستاخ!

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    دیدگاه های مقام معظم رهبری درباره تمدن غرب

    غرب، مظهر سلطه طلبی

    فرهنگ غرب مجموعه ای از زیبایی ها و زشتی هاست. هیچ کس نمی تواند بگوید فرهنگ غرب یک سره زشت است. فرهنگ غرب و اروپایی ها یک عیبی دارد که فرهنگ های دیگر تا آن جایی که ما می شناسیم، آن عیب را ندارد و آن سلطه طلبی است.(13/11/77)

     تجربه ناموفق

    تجربه  غرب، تجربه  ناموفقى است. محصول تجربه  غرب در نظام هاى اجتماعى، یکى فاشیسم است؛ حکومت نازى. یکى کمونیسم است؛ حکومت بلوک شرق سابق. یکى هم لیبرالیسم است؛ حاکمیت مطلق العنان امروز دنیا. که مظهرش آمریکاست و نورچشمى و عزیزکرده اش هم اسرائیل است. همه  جنایت هایى که تقریباً در طول 150 سال اخیر صورت گرفته، محصول تجربه  غرب است. یک قلم آن، دو جنگ جهانى است که میلیون ها کشته بر ملت ها تحمیل کرد... نمونه  دیگرش را بعد از گذشت تقریباً نود سال از وقوع جنگ جهانى اول، در تهاجم آمریکا به عراق ملاحظه کردید. یک نمونه  دیگر از ناکامى هاى تجربه  غربى در اداره  بشر و تأمین خوشبختى انسان، مسأله  استعمار است.
    یک نمونه  دیگر، فاشیسم است. ممکن است کوره هاى آدم سوزى  اى که یهودى ها ادعا مى کنند، دروغ باشد، اما جنایات هیتلر دروغ نیست. فاشیسم یک نمونه از تجربه  غربى است. کمونیسم و اردوگاه هاى کار اجبارى و به سیبرى فرستادن و بقیه  چیزها از همین قبیل است. لیبرالیسم را هم امروز شما دارید مشاهده مى کنید.
    یک نمونه  دیگر از محصول تجربه  غربى، ساخت بمب هاى اتمى و شیمیایى است. تجربه  غربى، تجربه  ناموفقى بود؛ هم براى بشریت ناموفق بود، هم براى مردم خودشان. تصور نشود که اروپا و آمریکا براى کشورهاى دیگر بدبختى آوردند، اما مردم خودشان را خوشبخت کردند، این طور نیست. البته آنها دنیا را به انسان هاى درجه  یک و درجه  دو تقسیم مى کنند. در آن جا خوشبختى نیست؛ خانواده نابود شده است؛ آمار جنایت و قتل و انواع و اقسام فسادها حیران کننده است. احساس امنیت نیست. احساس آرامش نیست. لذا اغلب جریان هاى پوچ گرایى از اروپا برخاسته اند. در تجربه  غربى، عدالت اجتماعى و حتى دموکراسىِ واقعى نیست.
    در آنجا رسانه ها آزاد است، اما رسانه ها متعلق به سرمایه داران بزرگ است. در آمریکا، معناى آزادى رسانه ها، آزادىِ سخن گفتنِ بزرگ سرمایه داران است. آزادى واقعىِ بیان و آزادى انتخاب هم به معنایى که آنها شعارش را مى دهند، در آن جا نیست.
    در آنجا [مردم] شب و روز باید کار کنند و خانواده ها از دیدار خانوادگىِ مهربانانه و سرشار از عاطفه محروم باشند. این خوشبختى است؟! این تجربه، تجربه اى نیست که کسى از آن تقلید کند. خطاست که ما راه طى شده  به منزل نرسیده  غرب را دنبال کنیم.(19/2/1384)

     ستیز با معنویت، اساس تمدن غربی

    تمدن غربی بر پایه ستیز با معنویت و طرد معنویت بنا شد. این خطای بزرگ کسانی بود که تمدن و حرکت علمی و صنعتی را در اروپا شروع کردند. به علم اهمیت دادند ـ این خوب بود ـ اما با معنویت به جنگ برخاستند؛ این بد و انحراف بود. لذا این تمدن مادی و دور از معنویت هرچه پیشرفت کند، انحرافش بیشتر می شود؛ هم خود آن ها و هم همه بشریت را با میوه های زهرآگین خود تلخ کام می کند؛ همچنان که تا امروز کرده است.(14/3/1383)

     شاگردان گستاخ و کسب علم از مسلمانان

    غربی ها علم را از ما یاد گرفتند. جنگ های صلیبی به غربی ها کمک کرد تا از ما بیاموزند. هجرت دانشمندان آن ها به این مناطق، کمک کرد تا از ما بیاموزند. هجرت دانشمندان ما به مناطق آن ها و منتقل شدن کتاب های ما به آنها، کمک کرد تا از ما بیاموزند. یک روز آن ها از ما یاد گرفتند و شاگرد ما بودند، بعد شدند استاد ما... امروز اگر برتری علمی با غربی هاست، در آینده نه چندان دوری، با همت و اراده شما می توان کاری کرد که فردا آن ها از شما یاد بگیرند.(17/4/1383)

     نکات مثبت را فراموش نکنید

    من به طور طبیعی ازجمله آدم های غرب  ستیزم؛ چنان که هیچ ویژگی غرب مرا مبهوت و مجذوب نمی کند. در عین حال ویژگی های مثبت غرب را از روی محاسبه تأیید می کنم.(فروردین 1387)

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1391) شاگردان گستاخ!. دو فصلنامه پویشی در علوم انسانی، 1(0)، 4-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."شاگردان گستاخ!". دو فصلنامه پویشی در علوم انسانی، 1، 0، 1391، 4-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1391) 'شاگردان گستاخ!'، دو فصلنامه پویشی در علوم انسانی، 1(0), pp. 4-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). شاگردان گستاخ!. پویشی در علوم انسانی، 1, 1391؛ 1(0): 4-